درسئو فاکتور هایی درون صفحه و فاکتور هایی خارج صفحه وجود دارد. فاکتور ها و عوامل سئو درون صفحه جنبه هایی از وب سایت شما هستند که می توانید آن ها را برای رتبه بندی بهتر جست و جوی گوگل بهینه سازی کنید. که در موزد بهبود مواردی مانند تنظیمات فنّی، محتوای شما و کاربر پسند بودن سایت شما است. دراین مقاله، همه چیز را در مورد سئو داخلی و درون صفحه (on-page SEO) و تفاوت آن با سئو خارج صفحه از توضیح خواهیم داد. و در مورد برخی بهینه سازی های درون صفحه صحبت خواهیم کرد که می توانند به شما در رتبه بندی بهتر کمک کنند.
سئو درون صفحه و سئو خارج صفحه: تفاوت چیست؟
هر استراتژی سئو تا حد ممکن بر روی رتبه بندی و بهبود آن در موتورهای جست و جو متمرکز است. برای انجام این کار، همه ما سعی می کنیم وب سایتی را طراحی و توسعه دهیم که الگوریتم گوگل و البته مردم دوست داشته باشند. این اساساً همان چیزی است که سئو در مورد آن است. عوامل و فاکتور های موجود در الگوریتم گوگل را می توان به دو دسته تقسیم کرد که رتبه وب سایت شما را تعیین می کند: عوامل درون صفحه و عوامل خارج صفحه.
فاکتور های سئو درون صفحه همه به عناصر و المنت های موجود در وب سایت شما مربوط می شود. برخی از مهم ترین فاکتور ها و عوامل سئو داخلی و درون صفحه عبارتند از:
- نحوه راه اندازی سایت شما و ویژگی های فنی، به ویژه سرعت سایت
- کیفیت محتوای شما و استفاده از کلمات کلیدی
- اینکه چگونه از رسانه های اضافی مانند تصاویر و فیلم ها استفاده کنید
- ساختار و لینک دهی داخلی وب سایت شما
- داده های ساختار یافته و ظاهر جست و جو در گوگل(Search Appearance)
- ساختار URL شما
- تجربه کاربری(UX)
در همین حال سئوی خارج از صفحه به آنچه خارج از وب سایت شما اتفاق می افتد نگاه می کند. برخی فاکتور های سئو خارج از صفحه عبارتند از:
- لینک های مرتبط از سایر وب سایت ها که به سایت شما منتهی می شود.
- فعالیت شبکه های اجتماعی
- فعالیت های بازاریابی خارجی (External)
- فهرست شدن اطلاعات کسب و کار شما و آدرس آن روی نقشه
اهمیت سئو درون صفحه
سئو درون صفحه شامل تمام عناصر سئو است که شما روی آن کنترل دارید. اگر صاحب یک وب سایت هستید، می توانید مسائل فنی و کیفیت کحتوای خود را کنترل کنید. ما معتقدیم شما باید بتوانید با همه این عوامل دست و پنجه نرم کنید زیرا کنترل آن در دستان شماست. به یاد داشته باشید اگر یک وب سایت عالی ایجاد کنید شروع به رتبه بندی شدن می کند.
تمرکز ب روی سئو داخلی نیز شانس موفقیت استراتژی سئو خارج از صفحه شما را افزایش می دهد. توجه کنید لینک سازی با یک سایت کم ارزش و نامناسب بسیار دشوار است، هیچ کس نمی خواهد به مقالات ضعیف یا سایت هایی کهدرست کار نمی کنند لینک دهد.
چگونه عوامل فاکتورهای سئو درون صفحه را بهینه کنیم
1.مطمئن شوید که موتور های جست و جو می توانند سایت شما را بخزند(Crawling) و ایندکس کنند.
اگر با قابلیت خزیدن (Crawlability) و ایندکس(Indexing) کردن آشنا نیستید، در اینجا توضیحات سرعی در مورد چیستی و چگونگی کارکرد آن ها در گوگل آورده شده است. برای نمایش صفحه شما در نتایج جست و جوی گوگل، ابتدا گوگل باید از آن صفحه مطلع باشد. باید توسط گوگل ایندکس شود به این معنی که صفحه مورد نظر در فهرست آنها ذخیره شده است(ایندکس شده است). و برای این که این امکان وجود داشته باشد، باید مطمئن شوید که گوگل را از ایندکس و فهرست کردن پست، نوشته ویا کل سایت خود مسدود نکرده اید. بنابر این مطمئن شوید که این کار را ناخواسته انجام نداده اید و اطمینان حاصل کنید که سایت شما ایندکس شده است.
اگر چه این از لحاظ فنی یک عامل و فاکتور رتبه بندی نیست، اما قرار دادن سایت شما در نتایج جست و جوی گوگل به آن نیاز دارد، بنابر این ما فکر کردیم که در اینجا باید به آن اشاره شود.
2.برای ایجاد یک محتوای با کیفیت بر اسا کلید واژه مناسب و مهم وقت بگذارید
فکر کنید چرا مردم از سایت شما بازدید می کنند؟ به احتمال زیاد چون حاوی اطلاعاتی است که آنها به دنبال آن هستند. از این رو نوشتن محتوای عالی که با نیاز های آنها مطابقت داشته باشد ضروری است. موتور های جست و جو مانند گوگل نیز متن شمارا میخوانند، اینکه کدام سایت برای یک عبارت جشت و جو خاص بالاترین رتبه را دارد، در درجه اول بر اسا محتوای یک وبسایت است. به همین دلیل است که محتوای شما باید آموزنده، آسان برای خواندن و متمرکز بر کلمات کلیدی مناسبی باشد که مخاطبان شما استفاده می کنند.
جدا از محتوای با کیفیت، باید صفحات با کیفیت پایین را حذف یا اصلاح کنید. محتوای به اصطلاح نازک(Thin content) میتواند به سئو شما آسیب برساند. برای پیدا کردن این صفحات وقت بگذارید و گهگاهی کاری روی آنها انجام دهید تا محتوای خود را در شکل خوبی نگه دارید.
3.سرعت سایت خود را افزایش دهید و بهبود ببخشید
یک عامل مهم در رتبه بندی سئوی درون صفحه سرعت سایت است. کاربران نمی خواهند منتظر بارگذاری ضفحات بمانند، بنابراین گوگل تمایل دارد سایت هایی را که سریع تر بارگذاری می شوند را در جایگاه بالاتری رتبه بندی کند. اگر مطمئن نیستید که سایت شما سریع(یا کند)
است، با استفاده از گزارش موجود در گوگل سرچ کنسول نمرات خسته اساسی وب (Core Web Vital) خود را بررسی کنید. این ابزار مفید به مناطقی اشاره می کند که می توان سرعت سایت شما را بهبود بخشید تا بدانید روی چه چیزی باید کار کرد.
اکر اهل تکنولوژی و فن آوری هستید، احتمالاً می توانید این موضوع را به تنهایی مدیریت کنید.
4.ساختار سایت و لینک دهی داخلی خود را به درستی دریافت کنید
ساختار سایت خوب به گوگل(و کاربران) کمک می کند تا سایت شما را درک کنند و محتوای شما را هدایت کنند. و وقتی نوبت به ساخت آن ساختار سایت فرا می رسد، لینک دهی داخلی برای انجام آن است. در مرحله اول شما باید بسیاری از لینک های داخلی را به مهم ترین محتوای خود کانال و متصل کنید. ما آن صفحات را محتوای سنگ بنا (Cornerston Content) می نامیم. ثانیاً، باید صفحاتی را که لینک های داخلی زیادی(در صورت وجود) دریافت نمی کنند را مرتب کنید. آن صفحات همان چیزی است که ما از آن به عنوان محتوای یتیم(Orphaned Content) یاد می کنیم. یعنی محتوایی که لز بدو ارائه، برای آن لینک پشتوانه در نظر گرفته نشده. بهتر است تصمیم بگیرید که آیا آن صفحات را بهبود ببخشید و للینک های داخلی بیشتری را به آن ها اضافه کنید یا آن ها را به طور کلی حذف کنید.
5.استفاده از تصاویر و ویدیو ها را بهینه کنید
شما میخواهید تصاویری و شاسد چند ویدیو را در سایت خود قرار دهید تا آن را جذاب کنید. انجام این کار به صورت اشتباه می تواند به سئو سایت شما آسیب برساند، اما انجام صحیح آن مزایای سئو را به همراه دارد.
تصاویر با کیفیت بالا معمولا فایل های بزرگی هستند که می تواند سرعت سایت شما را کاهش دهند، و این یک مشکل است. استفاده از فایل های تصویری کوچک تر و دادن نام های توصیفی(Descriptive names)، کپشن ها و تگ آلت (Alt Tag) به سئوی شما کمک می کند. به علاوه مزایای دیگری نیز وجود دارد، اول اینکه سایت خود را در دسترس تر می کنید. بنابراین برای دامنه مخاطبان بیشتری مفید واقع خواهد شد. و دلیل دیگر آن که، شانس رتبه بندی تصاویر خود در نتایج جست و جوی تصاویر گوگل(Google Image Search) را خواهید داشت.
افزودن ویدیو به سایت شما کمی پیچیده تر از تصاویر است. و رتبه بندی ویدیو های شما در گوگل(یا یوتیوب) با مجموعه ای از چالش ها همراه است.
6.یک ظاهر جست و جوی متقاعد کننده(در صفحه نتایج جست و جوی گوگل) ایجاد کنید
نحوه ظاهر سایت شما در نتایج جست و جوی گوگل برای سئو بسیار مهم است. در حالی که نتایج جست و جو بخشی از سایت شما نیستند، کارهایی که برای بهینه سازی ظلهر جست و جوی خود انجام می دهید، هستند. بنابراین ما عناوین سدو، توضیحات متا و داده های ساختار یافته را بخشی از سئوی درون صفحه در نظر می گیریم.
عکس
بهینه سازی متن برای سرچ اسنیپت های (Search Snippets) شما نسبتاً ساده است. افزودن داده های ساخت یافته (Structure Data) می تواند پیچیده تر باشد.
7.URL های خود را سئو پسند کنید
یک URL ساختار یافته و خوش ساخت به سئوی شما کمک می کند. مثل این است که به صفحات وب خود یک نقشه راه بدهید. به آن عنوان یک آدرس دهی دوستانه فکر کنید که موتور های جست و جورا دعوت می کند و کاربران را به گشت و گذار و کشف در محتوای شما دعوت می کند. ایجاد URL های دوستانه باعث می شود انسان ها و موتور های جست و جو درک کنند که صفحات شما چیست و در چه موردی است. سعی کنید url های مختصر و کوتاه و توصیفی را انتخاب کنید و بسازی که حاوی کلمات کلیدی مرتبط هستند، زیرا مانند یک تابلوی راهنمای واضح عمل می کنند. ساختار url تمیز و سازمان دهی شده ناوبری را بهبود می بخشد و دزک وبسایت شما را برای همه آسان تر می کند. فراموش نکنید که آن ها را کوناه و قابل خواندن نگه دارید.
8.یک تجربه کاربری (UX) عالی طراحی کنید
آخرین چیزی که می خواهیم به آن اشاره کنیم، تجربه کابری است. به زبان ساده، کاربران باید وب سایت شما را به راحتی درک کنند. آنها باید بتوانند آنچه را که میخواهند به راحتی و به سرعت پیدا کنند. آنها باید بدانند کجا کلیک کنند و چگونه در سایت شما بچرخند و جا به جا شوند. و سایت شما باید سریع باشد. یک وبسایت با طراحی زیبا خوب است، اما باید ابتدا ایجاد یک وبسایت کاربر پسند در الویت قرار دهید.
نتیجه گیری
ما در مورد مهم ترین فاکتور های سئوی داخلی صحبت کردیم. ابتدا مطمئن شوید که وبسایت شما به درستی کار می کند وسئوی فنی شما در حد و اندازه خوبی قرار دارد. در مرحله دوّم محتوایی ایجاد کنید که کاربر محور باشد و بر کلمات کلیدی مناسب متمرکز باشد. سوّم روی قابل استفاده بودن و سرعت سایت خود کار کنید تا به کاربران و موتوذ های جست و جوی در اطراف وبسایت خود کمک کنید.
از آنجایی که این عوامل همه بخشی از وبسایت شما هستند، می توانید روی آنها کار کنید تا مطمئن شوید سئوی درون صفحه شما درجه یک است. همانطور که گفته شد روی سئوی خارج صفحه خود نیز کار کنید. اگرچه ممکن است کنترل کاملی بر همه این فاکتور ها نداشتعهه باشید(فاکتور های سئوی خارج صفحه) اما همچنان می توانید برای ایجاد آن در سایر سایت ها تلاش کنید.