گوگل چگونه کار می کند؟ دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ برای بسیاری از شماها این خبر نسبتاً قدیمی خواهد بود. اما برای همه کسانی که تازه وارد دنیای سئو شده اند: اجازه دهید توضیح دهیم که گوگل چه کار می کند. به روشی که یادگیری و فهم آن آسان است. زیرا درک این موضوع واقعا به شما کمک می کند تا یک استراتژی سئو کار آمد ایجاد کنید. بیایید نگاهی به پشت صحنه بیندازیم.
گوگل چگونه کار می کند؟
موتورهای جست و جو مانند گوگل لینک ها را دنبال می کنند. آن ها لینک ها را از یک صفحه وب به صفحه دیگر دنبال می کنند. گوگل از خزنده(Crawler)، ایندکس(Index) و الگوریتم(Algorithm) تشکیل شده است. خزنده(Crawler) لینک های موجود در وب را دنبال می کند. این کار را 24 ساعته و 7 روز هفته انجام می دهد و HTML ها را ذخیره می کند، نسخه ای از تمام صفحات در یک پایگاه داده غول پیکر ذخیره می کند که به این کار ایندکس(Index)می گویند.
این فهرست به روز می شود اگر خزنده گوگل دوباره به وبسایت شما بیاید و صفحات جدید یا اصلاح شده را پیدا کند، نسخه جدید این صفحه ذخیره می شود. بسته به ترافیک سایت شما و تعداد تغییراتی که در وبسایت خود ایجاد می کنید، خزنده ها بیشتر و یا کمتر به وب سایت شما می آیند و سرمی زنند.
برای اینکه گوگل از وجود سایت شما مطلع شود، ابتدا باید یک لینک از سایت دیگری – سایتی که قبلا فهرست و ایندکس شده است – به سایت شما وجود داشته باشد. اگر خزنده ها آن لینک را دنبال کنند به اولین جلسه خزنده و اولین باری که سایت شما ایندکس (Index) شده است می رسند. از آن زمان به بعد، وب سایت شما می تواند در نتایج جست و جوی گوگل ظاهر شود.
الگوریتم مخفی گوگل
الگوریتم ثابت نیست. با بروز رسانی های جدید مرتباً تغییر می کند. عواملی که ترتیب و اهمیت موارد مختلف را تعیین می کنند اغلب عوض می شوند. اگر چه این الگوریتم مخفی است اما گوگل به ما می گوید کدام موارد مهم هستند. ما نمی دانیم چقدر مهم هستند و همچنین نمی دانیم که آیا گوگل همه عوامل و فاکتور ها را به ما اطلاع می دهد یا خیر. تست و آزمایش به ما احساس نسبتاً خوبی نسبت به این فاکتور های مهم و تغییرات آنها به ما می دهد.
صفحه نتایج گوگل
صفحه نتایج گوگل(Search Engine Results Page) با نام مخفف SERP، حدود 7 یا 10 لینک به وبسایت هایی را نشان می دهد که بهترین تناسب را با جست و جوی شما دارند (طبق گفته گوگل). ما به این نتایج، نتایج جست و جوی ارگانیک (طبیعی) می گوییم. اگر روی صفحه دوم نتایج گوگل کلیک کنید، نتایج بیشتری را مشاهده خواهید کرد. هرچه نتایج وب سایت شما پایین تر باشد، احتمال اینکه کسی روی نتیجه(لینک) شما کلیک کند و سایت شما را پیدا کند کمتر است.
بیشتر اوقات، چند لینک پولی بالای 10 لینک اصلی در صفحه اول وجود دارد. این لینک ها تبلیغات هستند. مردم به گوگل پول داده اند تا این لینک ها را در بالای صفحه قرار دهد تا زمانی که کاربران یک عبارت خاص را جست و جو می کنند این لینک ها و وبسایت آنها نمایش داده شود. قیمت این تبیغات بسته به رقابتی بودن عبارت جست و جو بسیار متفاوت است. علاوه بر این نتایج ارگانیک و پولی، چند راه و مدل دیگر نیز وجود دارد که می توانید در صفحه نتایج موتور جست و جو گوگل ظاهر شوید.
ارزش لینک ها برای موتور های جست و جو
داشتن درک اولیه از نحوه استفاده از گوگل و سایر موتور های جست و جو از لینک ها بسیار مهم است. تعداد لینک هایی که به یک صفحه اشاره می کنند برای تعیین اهمیت آن صفحه استفاده می شوند. بنابراین هر چه یک سایت خاص لینک های بیشتری داشته باشد، موتور های جست و جو آن را مهم تر می دانند. لینک های داخلی (از یک وبسایت) و هم لینک های خارجی (از سایر وب سایت ها) می توانند به رتبه بندی یک صفحه وب در گوگل کمک کنند. با این حال برخی از لینک ها مهم تر از سایرین و دیگر لینک ها هستند. لینک های وبسایت هایی که خود لینک های ورودی زیادی دارند، عموماً مهم تر از لینک های وب سایت های کوچک با چند لینک ورودی هستند.
اهمیت لینک ها در واقع منجر به ایجاد یک لینک فعال بسیار سریع می شود. تا زمانی که در حال جمع آوری لینک های مفید و منطقی هستید، لینک سازی می تواند یک استراتژی خوب سئو باشد. اما اگر لینک های مشکوک را جمع آموری کنید(یا بدتر از آن، بخرید) ممکن است گوگل شما را به خاطر آن مجازات کند.
سئو و گوگل
سئو (بهینه سازی موتور های جست و جو) به عمل بهینه سازی سایت ها برای نشان دادن آنها در جایگاه بالایی در نتایج جست و جوی ارگانیک است. برای انجام این کار، سئو سعی می کند یک وب سایت را بر اساس الگوریتم گوگل شکل دهد. همانطور که گفته شد، هدف این الگوریتم ارائه بهترین پاسخ و تجربه ممکن به کاربران آنلاین است. اگر چه الگوریتم گوگل مخفی باقی مانده است، بیش از یک دهه تجربه در سئو منجر به ایده بسیار خوبی در مورد فاکتور های مهم شده است.
ما تمام ارتباطات گوگل در مورد تغییر الگوریتم را کنترل می کنیم و آزمایش می کنیم که واقعا چه چیزی در موتور های جست و جو کار می کند و جواب می دهد. در گروه رشد، ما از سئوی جامع و کامل و یکپارچه حمایت می کنیم، استراتژی سئو شما هرگز نباید مانند یک ترفند به نظر برسد. موتور جست و جو می خواهد نتیجه ای را به کاربر نشان دهد که به بهترین شکل با جست و جوی او مطابقت دارد. به طور خلاصه گوگل اینگونه کار می کند. اگر می خواهید برای آن عبارت جست و جوی خاص در نتایج بالا ظاهر شوید، مطمئن شوید که محتوای عالی و سئو پسند بنویسید و تجربه آنلاین خوبی به کاربران ارائه دهید.