یادبگیرید که چگونه از الگوریتم اینستاگرام به نفع خود استفاده کنید. شما می توانید نرخ تعامل و عملکر خود را بدون خرج کردن حتی یک ریال افزایش دهید.
موفقیت در رسانه های اجتماعی فرآیندی زمان بر و گاهی متزلزل است. اما هیچ کجا به اندازه اینستاگرام، جایی که چیزی که یک ماه خوب کار می کند ممکن است ماه بعد به خوبی کار نکند متزلزل نیست. همه این ها به الگوریتم مرموز اینستاگرام مربوط می شود. که تعیین می کند فرایند ها و ارتباطات و قوانین چگونه کار بکنند.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
این یک سیستم برنامه نویسی و برنامه ریزی شده است که تعیین می کند کاربر هنگام اسکرول کردن در فید اینستاگرام خود چه چیزی را ببیند. هنگامی که این برنامه برای اولین بار در سال 2010 راه اندازی شد، همه پست ها به ترتیب زمانی معکوس نشان داده می شدند. این بدان معناست که شما آنچه را که دوستانتان پست می کرده اند، به ترتیبی که آن را به اشتراک می گذاشته اند، مشاهده می کردید. اگر چه این امر منطقی به نظر می رسید، اما در واقع منجر به از دست دادن 70 درصد از پست های گزارش شده توسط کاربران و 50 درصد از پست های دوستان خود میشد.
بنابراین اینستاگرام تصمیم گرفت آن را با هم مخلوط کند. این پلتفرم یک الگوریتم مبتنی بر ارتباط را معرفی کرد تا به کاربران کمک کند محتوایی را که احتمالا از آن لذت می برند ببینند. اما عناصری که این الگوریتم اینستاگرام را تحت تاثیر قرار می دادند در هاله ای از ابهام ماندند. تا سال 2018، زمانی که پلتفرم توضیح داد که عوامل کلیدی ای وجود دارد که بر فید بهینه شده کار بر تاثیر می گذارد.
3فاکتور اصلی الگوریتم اینستاگرام عبارتند از:
علاقه (Interest): احتمالا بر اساس فعالیت قبلی خود که چقدر به محتوا اهمیت می دهید.
تازگی (Recency): اولویت طبیعی به آخرین پست ها داده می شود.
ارتباط (Relationship): هرچه بیشتر با یک پروفایل یا پیج خاص ارتباط داشته باشید، احتمال بیشتری برای دیدن محتوای آن خواهید داشت.
اما این برای برند ها چه معنایی دارد؟
در حال حاضر بیش از 25 میلیون کسب و کار در اینستاگرام فعال هستند. اگر می خواهید کشش و جذب واقعی را داشته باشید، باید کار های بیشتری از ارسال تصاویر محصولات انجام دهید.
بیایید فاکتور های الگوریتم اینستاگرام را که بالاتر به آنها اشاره شد را به اقداماتی برای تجارت شما تبدیل کنیم:
علاقه (Interest): به نرخ مشارکت و تعامل (Engagement Rate) خود توجه کنید. اگر یکی از سَبک های پست شما عملکرد خوبی داشته باشد، به این معنی است که مخاطبان شما به آن علاقه مند هستند. تکرار و توسعه آن سَبک پست ها به این معنی است که محتوای شما توسط مخاطبان گسترده تری دیده می شود.
تازگی (Recency): به طور منظم پست بگذارید. یک پست ممکن است خارق العاده باشد، اما اگر چند روز از آن گذشته باشد، از محتوای جذابی که رقبا شما به اشتراک گذاشته اند بهتر عمل نمی کند. پس بروز باشید و منظم و پیوسته تولید محتوا کنید.
ارتباط (Relationship): با دنبال کنندگان خود به خوبی تعامل کنید. مدیریت انجمن و جامعه مخاطبان و دنبال کنندگان نادیده گرفته شده ترین حوزه در استراتژی شبکه های اجتماعی اکثر مشاغل است. این موضوع با اهمیت است زیرا یکی از بهترین و ارزان ترین راه ها برای افزایش رتبه در الگوریتم اینستاگرام شماست.
چگونه مدیریت انجمن می تواند عمالکر الگوریتم اینستاگرام من را افزایش دهد؟
دلیل اصلی که باید با انجمن و جامعه (Community) رسانه اجتماعی خود تعامل داشته باشید و آن را مدیریت کنید این است که حساب شما فعال به نظر برسد. حساب های غیر فعال یادگیری الگوریتم کمی در ارتباط با محتوای خود دارند و بنابراین در فید یا تایم لاین(جدول زمانی) اکثر کاربران ضعیف عمل می کنند و به خوبی نمایش داده نمی شوند.
اگر از اینستاگرام فاصله بگیرید متوجه آن خواهید شد، وقتی برگشتید و دوباره شروع به ارسال پست کردید، سطح تعامل شما بسیار پایین تر از زمانی است که اینستاگرام را ترک کرده اید. حساب های غیر فعال باید با پست کردن منظم و تعامل با سایر کاربران، راه خود را برای نرخ های تعامل بالا باز گردانند.
حتما با دیگران تعامل داشته باشید تا رشد واقعی را تجربه کنید.
4نکته برای تسلط بر الگوریتم اینستاگرام
و اکنون که همه چیز را در مورد نحوه الگوریتم اینستاگرام می دانید، مطمئن هستم که از قبل به راه هایی برای تسلط برآن فکر می کنید. در زیر 4 نکته برتر را برای کمک به تسلط بر الگوریتم اینستاگرام مشاهده می کنید:
محتوای جذاب بسازید
ایجاد مرتب پست هایی با کیفیت بالا و رعایت اصول زیبایی شناختی با کپشن های مناسب باید سنگ بنای استراتژی اینستاگرام شما باشد. از فالوورهای خود سوال کنید، آنهارا تشویق کنید تا دوستان خود را تگ کنند یا هدایایی را برای افزایش تعاملات درونی در صفحه خود بدهید.
پاسخ دادن
دنبال کنندگان خود را تشویق کنید که روی پست های شما نظر بدهند یا به شما پیام مستقیم بفرستند. نادیده گرفتن فالوور ها علاوه بر اینکه کمی بی ادبانه است، عملکرد صفحه شما را مختل می کند. پاسخ سریع به نظرات نه تنها به مکالمه تشویق می کند، بلکه باعث ایجاد “رابطه” حساب شما با آن کاربر می شود. این باعث می شود آن ها پست های آینده شما را ببینند.
ایجاد تعامل
اگر می خواهید به نرخ تعامل دست پیدا کنید، باید از خود تعامل نشان دهید. انجام بسیاری از تعاملات خارجی به شما کمک می کند تا به کاربران جدید دسترسی پیدا کرده و روابط خود را با دنبال کنندگان فعلی تقویت کنید.
برای این کار می توانید از فید یا تایملاین خود استفاده کنید یا از طریق هشتگ ها فعالیت کنید. در مرحله اول اسکرول کنید و در صفحات و پست ها و محتواهایی که مناسب می دانید نظرات و کامنت های سازنده و مناسب بنویسید. در مرحله بعد نحوه تعامل را وسعت ببخشید و به سراغ “بهترین” و “آخرین” پست هایی بروید(در قسمت و صفحه هشتگ ها) که دارای هشتگ هایی هستند که شما از آنها معمولا استفاده می کنید، سپس با آنها تعامل کنید.
اگر میخواهید الگوریتم اینستاگرام را در عمل ببینید، تعاملات بیرونی باعث اثبات فوری آن هستند. به زودی متوجه خواهید شد که حسابهایی که روی پستهای آنها نظر میدهید یا میپسندید، بیشتر و بیشتر در فید شما ظاهر میشوند. بنابراین، اگر میخواهید فید یا تایم لاین(جدول زمانی)شما کارآمد باشد، ارزش آن را دارد که ارتباط خود را مرتبط نگه دارید.
چه زمانی باید تعامل داشته باشیم؟
به طور ایده آل پاسخ به این سوال “دائما” است. اما اگر مایل نباشید تمام وقت خود را صرف نظارت بر شبکه های اجتماعی خود کنید، تعامل مداوم غیر ممکن است. بسیاری از متخصصان بازریابی بر این باورند که پنجره طلایی تعامل از یک ساعت قبل و بعد از بارگذاری محتوا یا پست باز می شود. این زمان را از دست ندهید چون یکی از بهترین زمان های تاثیر گذاری و برقراری تعاملات است.