در چند دهه گذشته، کسی نمی توانست حدس بزند که مدل های کسب و کار چنین متنوع و خلاقانه شوند. به همین ترتیب کسی نمی داند که در آینده مدل های کسب و کار به چه شکلی خواهند بود، اما می توان حضور ویژگی های زیر را در آن ها حدس زد:
پیچیدگی های بیشتر
همانطور که کار آفرینی در نتیجه مطالعات بیشتر پیشرفت کرده است، مدل های کسب و کار نیز از این قاعده پیروی می کنند. با توجه به اینکه موسسات آموزشی، مدل های کسب و کار را به دوره های خود اضافه می کنند، این مدل ها روز به روز پیچیده تر می شوند. به علاوه، جوامع کار آفرینی ارزش مدل ها را درک کرده و خارج از فضای تئوری کلاس درس نیز، مدل ها با سرعت بیشتری تکوین شده و بهبود خواهند یافت.
حضور پر رنگ تر در دنیای آنلاین
شاید به نظر برسد که اینترنت از ازل بوده است، اما هنوز طفلی نوپاست. مشتریان هنوز به اینکه اجناس را به طور مجازی بخرند کمی شک دارند و فکر می کنند باید آن ها را فیزیکی لمس کنند. درست است که شرکت هایی مانند آمازون و فیسبوک فروش آنلاین را بسیار توسعه داده اند، اما هنوز هم این حوزه بسیار جای کار دارد.
مدل های کسب و کار آینده، راه های خلاقانه ای خواهند یافت تا کالاها را به طور مجازی به بهترین شکل به فروش برسانند. دسترسی جهانی به این کالاها موجب شده است که بتوان میلیاردها کالا را در اقصی نقاط دنیا در یک روز به فروش رساند. خواه این کالاها اسباب بازی هایی باشند که ناگهان کل دنیا را فرا میگیرند، خواه کتاب و خواه ماشین چمن زنی!
حقوق مالکیت معنوی
هرچه فروش مالکیت معنوی و کالاهای مجازی متداول تر شود، کارآفرینان بیشتر به جست و جوی روش هایی برای حفاظت از ارزش های خود روی خواهند آورد. خوشبختانه، دولت ها نیاز به حفاظت از ایده ها و اقتصاد دانش محور را می شناسند و روند آن را تسریع کرده اند. حتی اگر دولت ها نتوانند کارآفرینان را یاری کنند، آنها راه های خلاقانه ای خواهند یافت تا دسترسی جهانی به مالکیت معنوی قابل فروش ایجاد کنند.
شفافیت بهره برداری
اگر از شرکت هایی مانند بست بای(BestBuy)، تارگت(Target) یا دلالان خودرو از شفافیت سوال کنید، باید دنبال سرپناهی باشید تا در امان بمانید! اگر به جای بست بای باشید، چه حسی خواهید داشت از اینکه میلیون ها دلار صرف به نمایش گذاشتن مجموعه های سینمای خانگی کنید، سپس مشتریان بعد از دیدن آنها بارکدشان را در بخش کنترل قیمت آمازون اسکن کنند و بعد همان را از آمازون برای خود سفارش دهند؟
اطلاعات، رمز موفقیت در دنیای کنونی است. وجود اطلاعات موجب شفافیت بیشتر کسب و کار ها می شود. هر اطلاعاتی مانند میزان پرداخت به کارمندان، هزینه های فروش، اجاره، سود سالیانه و هزینه های رقابت کاملا در دسترس هستند. این حجم از شفافیت، بسیاری از مدل های قدیمی کسب و کار را به رمین زده و شرایط را برای برخی دیگر بسیار سخت کرده است.
مدل های کسب و کار آینده، راهی خواهند یافت که از این شفافیت استفاده کنند، نه اینکه با آن بجنگند. آمازون از شفافیت در قیمت گذاری بهره می برد، اما بست بای از وجود این شفافیت آسیب می بیند. این شکل از شفافیت نسبت به آنچه در آینده خواهید دید بسیار ابتدایی به نظر می رسد. مدل های کسب و کار موفق، بیش از آنچه عرضه کالا با کمترین قیمت است، انجام می دهند. این مدل ها صلاح طرفین را در نظر می گیرند، نه فقط فروشنده ای که کمترین قیمت را عرضه می کند.
اثر اپراتورهای موثر
از آنجا که اطلاعات در دسترس مشتریان است، اپراتور های کارآمد مانور بسیار زیادی دارند. مدل های کسب و کار طوری طراحی شده اند که نه فقط ارزان تر، بلکه موثرتر باشند.
مدل های کسب و کار موفق، بازدهی خود را از طریق نو آوری کسب می کنند نه کاهش قیمت ها. آمازون در مقایسه با خیلی از فروشندگان موفق تر محسوب می شود، نه به این دلیل که در فضای اینترنت محصولات خود را می فروشد، بلکه به این دلیل که مدل کسب و کار آن مکان محور نیست. والمارت در دهه 1980 یک مزیت رقابتی در دنیای کسب و کار به دست آورد و آن کاهش هزینه های لجستیکی بود که در نتیجه آن تعرفه ی کالاهای خود را کاهش داد و این همان مدل کسب و کار است. برای مثال، استفاده از جمع سپاری می تواند مزایای چشمگیری در مدل کسب و کار ایجاد کند و شرکت را به اپراتوری بهینه مبدل کند.